pbargo

  • ۰
  • ۰

مقاله درمورد پژوهش جامعه‌شناختى و روش‌هاى تخصصى آن

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 11

پژوهش جامعه‌شناختى و روش‌هاى تخصصى آن

فنون پژوهش

در همهٔ پژوهش‌هاى جامعه‌شناختى از روش علمى استفاده مى‌شود، اما فنون خاص گردآورى و تحلیل داده‌ها در شاخه‌هاى گوناگون بررسى جامعه‌شناختى با یکدیگر تفاوت داند. به هر روی، چهار فن است که در بیشتر پژوهش‌هاى جامعه‌شناختى عموماً به‌کار برده مى‌شوند و آنها عبارتند از آزمایش، مشاهده، نمونه‌گیری، و بررسى موردی.

در آزمایش که هم در آزمایشگاه و هم در میدان تحقیق مى‌تواند انجام گیرد، همهٔ متغیرها به‌جز یکى (متغیر مستقل) ثابت (یا کنترل‌شده) باقى مى‌مانند و جامعه‌شناس محقق متغیر مستقل خود را تغییر مى‌دهد تا ببیند که چه دگرگونى‌هائى در موضوع تحقیق وى پدید مى‌آید و سپس این دگرگونى‌ها را به دقت ثبت مى‌کند. فرق بررسى مشاهده‌اى با آزمایش این است که در این روش، محقق جامعه‌شناس متغیر مستقل خود را در کار دخالت نمى‌دهد، بلکه موضوع کار را در یک موقعیت طبیعى به دقت مورد مشاهده قرار مى‌دهد. از نمونه‌گیرى براى گردآورى داده‌ها - معمولاً از طریق پرسشنامه یا مصاحبه - استفاده مى‌شود، به گونه‌اى که از میان انبوه داده‌هاى راجع به یک موضوع، نمونه‌هاى طبقه‌بندى شده‌اى برگزیده مى‌شوند و سپس بر پایه این داده‌هاى نمونه‌گیرى شده تعمیم‌هائى درباره گروه مورد بررسى به دست داده مى‌شود. پژوهشگران جامعه‌شناس از بررسى موردى براى شرح کامل و جزء به جزء یک پدیده استفاده مى‌کنند، بى‌آنکه کار خود را به صرف پرسشگرى یا مصاحبه از افراد موضوع مورد بررسى محدود سازند؛ گرچه بررسى یک مورد براى اثبات یک فرضیه کفایت نمى‌کند، اما غالباً به‌عنوان یکى از منابع فرضیه یا شواهد کار، مفید واقع مى‌شود.

همچنان که هریک از این فنون پژوهشى ابزار خاصى را براى یک جامعه‌شناس فراهم مى‌سازد که هریک از آنها نیز مزایا و مسائل خاص خود را دارد.

آزمایش

هرچند که آزمایش‌ها معمولاً در محیط آزمایشگاهى انجام مى‌گیرند، اما اگر بتوان متغیرهاى کنترل‌شده را ثابت نگهداشت، این روش را در میدان تحقیق جامعه‌شناسى نیز مى‌توان به‌کار بست. این به آن معنا است که در هر آزمایش خاص، فقط متغیر مستقل، که آزمایشگر آن را به دلخواه تغییر مى‌دهد، است که در طول بررسى از یک مرحله آزمایش به مرحله‌اى دیگر با یک منظور خاص تغییر مى‌پذیرد.

براى آنکه بتوان دریافت که تغییرات پیدا شده در متغیر مستقل چگونه بر نتیجهٔ آزمایش تأثیر مى‌گذارد، محقق جامعه‌شناس باید موضوع‌هاى خود را به یک گروه کنترل و دست‌کم یک گروه آزمایشى تقسیم کند. هدف از ایجاد گروه کنترل آن است که مبنائى براى مقایسه ایجاد شود: افراد این گروه در موقعیت آزمایشى و تحت تأثیر یک متغیر مستقل قرار مى‌گیرند و سپس واکنش‌هاى آنها با واکنش‌هاى گروه آزمایشى در برابر متغیر مستقل تغییر یافته، مقایسه مى‌شوند. پژوهشگر جامعه‌شناس با مقایسهٔ واکنش‌هاى این دو گروه، مى‌تواند دربارهٔ تأثیر تغییر متغیر مستقل به نتیجه‌گیرى مهمى دست یابد.

مثال:

جامعه‌شناسى که بخواهد تأثیر تسهیلات سمعى و بصرى را روى دانشجویان اقتصاد دورهٔ لیسانس آزمایش کند باید، طى یک طرح آزمایشی، این دانشجویان را به یک گروه کنترل و دست‌کم یک گروه آزمایشى تقسیم کند. براى گروه کنترل یک درس پنجاه‌ دقیقه‌اى ارائه مى‌شود که در آن معلم روى تخته سیاه از نمودارها و جدول اقتصادى و نظایر آن استفاده مى‌کند. به دانشجویان گروه آزمایشى نیز همین مقدار درس ارائه مى‌شود ولى در آن از تسهیلات سمعى و بصرى مانند اسلاید و فیلم به جاى نمودارهاى تصویرشده روى تخته سیاه استفاده مى‌شود. محقق جامعه‌شناس با مقایسهٔ بازدهٔ یادگیرى دو گروه مى‌تواند دربارهٔ تأثیر آموزشى تسهیلات سمعمى و بصرى به نتایجى تقریبى دست یابد.

در مثال بالا، جامعه‌شناس مى‌خواهد اطمینان یابد که تنها وجود یا عدم وجود تسهیلات سمعى و بصرى - و نه عاملى دیگر - بود که بر بازدهٔ آزمایش او تأثیر گذاشته است. او براى آنکه به این اطمینان برسد، باید از پیش مطمئن باشد که دانشجویان گروه کنترل و گروه آزمایشى اساساً هیچ اختلافى با هم نداشته باشند. براى همین، او باید گروه‌هائى را برگزیند که تنها تفاوت آنها با هم این باشد که یکى از تسهیلات سمعى و بصرى برخوردار بوده و دیگرى این برخوردارى را نداشته باشد.

براى گزینش و تنظیم گروه‌هاى کنترل و آزمایشی، دو روش اساسى وجود دارد. روش نخست، فن گزینش جفت همطراز نامیده مى‌شود؛ در این روش، آزمایشگر در برابر هر فردى در گروه کنترل فرد همطراز دیگرى را در گروه آزمایش جاى مى‌دهد (افراد همطراز از جهت برخى متغیرهاى اساسى درست مانند همدیگر هستند.) روش دیگر، فن گزینش تصادفى است؛ در این روش، افراد گروه‌هاى کنترل و آزمایشى برحسب یک انتخاب تصادفى آمارى برگزیده مى‌شوند.

مثال:

در اینجا باز همان آزمایش تأثیر تسهیلات آموزشى سمعى و بصرى را در نظر بگیرید. براى گزینش گروه‌هاى کنترل و آزمایشى برحسب فن گزینش جفت همطراز، آزمایشگر باید مطمئن باشد که گروه‌هاى آن براى مثال، متشکل از تعداد برابرى از دانشجویان سال‌هاى مختلف باشند. در این مورد، براى هر دانشجوى سال اول در گروه آزمایشى یک دانشجوى سال اول در گروه کنترل در نظر گرفته مى‌شود و در مورد دانشجویان سال‌هاى دیگر نیز همین برابرى رعایت مى‌شود. متغیرهاى دیگرى چون جنسیت دانشجویان را نیز باید به‌همین نحو در نظر گرفت. در این مورد، آزمایشگر باید تعداد دانشجویان دختر سال‌هاى مختلف را در گروه‌هاى کنترل و آزمایش همطراز کند. (گزینش متغیرهائى چون جنس، سن و علائق مذهبی، در انتخاب گروه کنترل اهمیت دارد و انتخاب گروه آزمایشى البته به ماهیت آزمایش موردنظر بستگى دارد.)

مثال:

گزینش افراد گروه‌هاى کنترل و آزمایش، مى‌تواند از طریق فن گزینش تصادفى نیز انجام گیرد. در این مورد، آزمایشگر مى‌تواند فهرستى الفبائى از دانشجویان تنظیم کند و با ترتیب الفبائى آنها را به گروه‌هاى کنترل و آزمایشى تقسیم کند. (از روش‌هاى دیگرى نیز چون قرعه‌کشى نیز مى‌توان در این فن استفاده کرد.)

نقش‌هاى جامعه‌شناسى

جامعه‌شناس به‌عنوان یک دانشمند

او در این نقش سرگرم پژوهش علمى است و اطلاعاتى را دربارهٔ زندگى اجتماعى گردآورى و سازماندهى مى‌کند. تقریباً بیشتر محققان جامعه‌شناس براى دانشگاه‌ها، مؤسسات دولتی، بنیادها یا شرکت‌ها کار مى‌کنند. جامعه‌شناس دانشگاهى ممکن است هم در کار تعلیم باشد و هم در پژوهش‌هائى که هزینه آن را یا خود دانشگاه تأمین مى‌کند و یا مؤسسات خارج از دانشگاه. او به‌عنوان یک دانشمند پژوهشگر، هدف عمده آن باید این باشد که جهت روندهاى جامعه را پیش‌بینى کند تا عامهٔ مردم خود را براى تحولات آتى آماده کنند او در این نقش، ممکن است بر تصمیم‌گیرى‌هاى مربوط به‌ خط مشى عمومى مستقیماً تأثیر گذارد.

جامعه‌شناس به‌عنوان مشاور سیاست اجتماعى

او در این نقش، نتایج احتمالى یک سیاست اجتماعى را پیش‌بینى مى‌کند. بسیارى از سیاست‌هاى اجتماعى براى این شکست مى‌خورند که بر مفروضات و پیش‌بینى‌هاى درستى استوار نیستند.

جامعه‌شناس به‌عنوان یک تکنسین

جامعه‌شناسان بسیارى هستند که براى شرکت‌ها و مؤسسات دولتى و نظایر آن کار مى‌کنند تا این سازمان‌ها را کارآمدتر سازند. حتى در این گونه کارها هم، آنها باید مراقب باشند که هدف‌هاى سازمان خود را بر اخلاق حرفه‌اى آنها برترى ننهند.

جامعه‌شناس به‌عنوان یک معلم

کار اصلى بیشتر جامعه‌شناسان همان درس دادن است. جامعه‌شناس به‌عنوان یک معلم، در جایگاهى است که مى‌تواند نفوذ شدیدى بر دانشجویان بگذارد. در اینجا این مسئله اخلاقى مطرح است که نکند او دانشجویان خود را به در پیش گرفتن راه اجتماعى خاصى تلقین کند

نمونه‌گیرى

جامعه‌شناسى را در نظر آورید که گروه خاصى (یا اجتماعى ویژه‌ای) را براى بررسى خود تعیین کرده و مى‌خواهد دربارهٔ باورداشت‌ها، ارزش‌ها و رویکردهاى اعضاء آن به تعمیم‌هائى دست یابد. او از طریق مشاهده و پرسش‌کردن از یکایک اعضاء جامعهٔ مورد بررسی، مى‌تواند به شناخت جامعى از باورداشت‌ها و ارزش‌هاى کل جامعه برسد. اما اگر گروه مورد بررسى بسیار بزرگ باشد - براى مثال، جمعیت مردان بالاى ۶۵سال در یک کشور پرجمعیت موضوع بررسى قرار گیرد - در این صورت، مصاحبه و یا حتى مشاهدهٔ یکایک افراد این جمعیت، به احتمال بسیار زیاد عملى نیست. به‌همین دلیل است که جامعه‌شناسان در چنین مواردى نمونه‌هائى از یک جمعیت معین را براى بررسى آنها برمى‌گزینند. اگر جامعه‌شناسى خواسته باشد تعمیم‌هائى دربارهٔ گروه خاصى از مردم به‌عمل آورد، باید نمونه‌هائى را برگزیند که نمایانگر کل افراد آن گروه باشند و یا ویژگى‌هاى عام کل گروه را داشته باشند.

مثال:

اگر خواسته باشیم دربارهٔ یک بنیاد تأدیبى نمونه‌گیرى به‌عمل آوریم، باید در نظر داشته باشیم که نمونه‌هاى ما ویژگى‌هاى کل جمعیت این بنیاد را از نظر سن، نژاد، سطح تحصیلات، طول محکومیت، سوابق جرم و همهٔ متغیرهاى دیگرى که در بررسى ما اهمیت دارند، دارا باشند.

براى گردآورى اطلاعات ضروری، عموماً دو روش به‌کار مى‌رود؛ یکى فن مصاحبه و دیگرى فن پرسشنامه‌ای. در فن مصاحبه، پژوهشگر مستقیماً از افراد مورد بررسى پرسش مى‌کند. در این فن، مى‌توان از دو شیوه استفاده کرد، یکى شیوهٔ ساختارمند و دیگرى شیوهٔ بى‌ساختار؛ در شیوهٔ ساختارمند، از هر پرسش شونده‌اى یک رشته پرسش‌هاى یکسان و به ترتیبى یکنواخت به‌عمل مى‌آید. این‌گونه مصاحبه گرچه بسیار انعطاف‌ناپذیر است،









سایر محصولات :
مقاله درمورد پژوهش جامعه‌شناختى و روش‌هاى تخصصى آن

مقاله درمورد پژوهش جامعه‌شناختى و روش‌هاى...

تحقیق درمورد چمن 25 ص

تحقیق درمورد چمن...

مقاله درمورد.. پیدایش ترک در ساختمان

مقاله درمورد.. پیدایش ترک در ساختمان...

پاورپوینت CNG

پاورپوینت CNG...

پاورپوینت در مورد ژنراتور

پاورپوینت در مورد ژنراتور...

مقاله درمورد.. پیامدهای کارآفرینی

مقاله درمورد.. پیامدهای کارآفرینی...

پاورپوینت flowmeter دبی سنج توربینی

پاورپوینت flowmeter دبی سنج توربینی...

تحقیق درمورد حکمرانی خوب مفهومی نو در مدیریت دولتی 14 ص

تحقیق درمورد حکمرانی خوب مفهومی نو...

مقاله درمورد.. پوکی استخوان

مقاله درمورد.. پوکی استخوان...

مقاله درمورد.. پوشش

مقاله درمورد.. پوشش...

تحقیق درمورد حکمرانی خوب

تحقیق درمورد حکمرانی خوب...

پاورپوینت در مورد چگونه یک الگوی فکری شکل می‌گیرد؟

پاورپوینت در مورد چگونه یک...

پاورپوینت AIC

پاورپوینت AIC...

مقاله درمورد.. پودر شفیره کرم ابریشم – یک ماده غذایی غیر متداول

مقاله درمورد.. پودر شفیره کرم ابریشم –...

تحقیق درمورد حکاکی

تحقیق درمورد حکاکی...

مقاله درمورد.. پودر رنگ

مقاله درمورد.. پودر رنگ...

پاورپوینت 7 عدات مردنان موثز

پاورپوینت 7 عدات مردنان موثز...

تحقیق درمورد حکاکی با فرز

تحقیق درمورد حکاکی با فرز...

مقاله درمورد.. پنج توانمندی لازم در گستره کار رهبری

مقاله درمورد.. پنج توانمندی لازم در...

پاورپوینت در مورد چالش های قضاوت حرفه ای در حسابرسی

پاورپوینت در مورد چالش های قضاوت حرفه...

مقاله درمورد.. پمپ های هیدرولیکی

مقاله درمورد.. پمپ های...

پاورپوینت APA

پاورپوینت APA...

مقاله درمورد.. پلاتین

مقاله درمورد.. پلاتین...

تحقیق درمورد حلقه ها در ریاضی

تحقیق درمورد حلقه ها...

پاورپوینت در مورد چگونه دختر دار یا پسردار شویم

پاورپوینت در مورد چگونه دختر دار...

مقاله درمورد.. پـــــــوانــــکـــــاره

مقاله درمورد.. پـــــــوانــــکـــــاره...

پاورپوینت B trees Btrees and Virtual B trees

پاورپوینت B trees Btrees and...

مقاله درمورد.. پسته در طب سنتی ایران

مقاله درمورد.. پسته در طب...

تحقیق درمورد حل مسئله و اصول برنامه نویسی 17 ص

تحقیق درمورد حل مسئله و...

مقاله درمورد.. پسامدرنیسم

مقاله درمورد.. پسامدرنیسم...

پاورپوینت در مورد چین

پاورپوینت در مورد چین...

تحقیق درمورد حکومت یقین بر شک 32 ص

تحقیق درمورد حکومت یقین...

پاورپوینت زندگی نامه لوکوربوزیه Le Corbusier

پاورپوینت زندگی نامه لوکوربوزیه...

کارخانه شیر پاستوریزه

کارخانه شیر پاستوریزه...

مقاله درمورد.. پروفسور حسابی

مقاله درمورد.. پروفسور حسابی...

تحقیق درمورد حکم دادگاه

تحقیق درمورد حکم دادگاه...

مقاله درمورد.. مقایسه هارد دیسکهای SATA و IDE

مقاله درمورد.. مقایسه هارد دیسکهای SATA...

دانلود پاورپوینت آزبست _ 25 اسلاید

دانلود پاورپوینت آزبست _ 25 اسلاید...

پاورپوینت 108 103 khata

پاورپوینت 108 103...

مقاله درمورد.. کارت صدا

مقاله درمورد.. کارت صدا...

پاورپوینت در مورد چالش فرایند یادگیری

پاورپوینت در مورد...

کرم ابریشم 2

کرم ابریشم 2...

تحقیق درمورد حقوق چیست ؟ 18 ص

تحقیق درمورد حقوق چیست ؟ 18...

تحقیق درمورد حقوق ویژة قراردادها

تحقیق درمورد حقوق ویژة قراردادها...

مقاله درمورد.. تاریخچه ایذه

مقاله درمورد.. تاریخچه...

پاورپوینت ریاضت حرکت و سکون

پاورپوینت ریاضت حرکت و...

کرم ابریشم

کرم ابریشم...

پاورپوینت در مورد پیشگیری از مرف مواد در دوره پیش دبستانی

پاورپوینت در مورد پیشگیری از مرف مواد...

مقاله درمورد.. تاریخچه آموزش پیش دبستانی در ایران

مقاله درمورد.. تاریخچه آموزش پیش...

تحقیق درمورد حقوق ورزشی

تحقیق درمورد حقوق ورزشی...

مقاله درباره. مزایای یورو برای منطقه پولی اروپا و جهان و
مقاله درباره . پایش مشتری
مقاله درباره. مراقبت و نگهداری از ترانسهای قدرت
مقاله درباره. کاربرد غیر مجاز داروها در ورزش(دوپینگ)
مقاله درباره. مبانی نظری جذب نیروی انسانی در سازمان ها
مقاله درباره. شناخت پیدا کردن نسبت به نگرش مردان در مورد خشونت نسبت به زنان
مقاله درمورد. علائم و درمان لکنت
مقاله درمورد... کنترل الکترونیکی موتور دیزل (EDC)
مقاله درباره. آمادگی جسمانی
دانلود مقاله. رابطه ایران و امریکا از دیدگاه امام خمینی 30 ص
مقاله درباره. سازماندهی
مقاله درباره. انواع سنگها

کلمات کلیدی :شناس بهzwnj عنوان جاعهzwnj شناس بهzwnj حقق جاعهzwnj شناس تواند دربارهٔ تأثیر روى تخته سیاه کار ىzwnj کنند ىzwnj تواند دربارهٔ گروه آزایشى تقسی هاى جاعهzwnj شناختى درورد پژوهش جاعه‌شناختى جاعهzwnj شناس ىzwnj شود گروه کنترل تغیر ستقل ىzwnj تواند بهzwnj عنوان گروه آزایشى گروهzwnj هاى ىzwnj کند ىzwnj جاعهzwnj بهzwnj بررسى کنترل آزایش آزایشى دانشجویان گروهzwnj
  • ۹۶/۰۷/۲۷
  • شیدا خسروی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی