pbargo

  • ۰
  • ۰

راستگویى و دروغگویى در فلسفه اخلاق 25 ص

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 26

راستگویى و دروغگویى در فلسفه اخلاقعلى(ع) در خطبه عید غدیر خود که خوب است آن را خطبه غدیریه بنامیم به تفسیر و تحلیل این رویداد عظیم تاریخ پرداخت. معرفى این خطبه که در گوشه و کنار برخى از کتابهاى ادعیه و روایت در غربت به سر مى برد و بررسى سند و کتابشناسى آن و شرح پاره هایى از آن، موضوع این جستار است.

اشارت ممکن است افراد بسیارى در طول تاریخ از حادثه غدیر و اهمیت آن سخن گفته و از آن تعاریفى ارائه داده باشند، اما هیچ یک از این سخنان نمى توانند بیانگر عظمت و شکوه غدیر باشد، زیرا تنها کسانى مى توانندتعریف جامع از وقایع و حوادث عرضه نمایند که خود پدید آورنده آن باشند. تنها زیبنده خدا، پیامبر(ص) و على(ع) است که غدیر را به بهترین شکل معرفى نمایند. پیامبر به دستور خداوند سبحان حادثه غدیر را در میان دو نزول قرآنى قرارداد: ابتدا فرمود: یاایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک، و افزود: وان لم تفعل فما بلغت رسالته(مائده،67) و پس از معرفى على(ع) به وسیله پیامبر(ع) با جمله من کنت مولاه فهذا على مولاه، خدا نیز فرمود: الیوم اکملت لکم دینکم واتممت علیکم نعمتى ورضیت لکم الاسلام دیناً(مائده،3)؛ یعنى واقعه غدیر، اکمال دین، اتمام نعمت و موجب رضایت و خوشنودى خداست و روز غدیر ظرف زمانى این ارزشها معرفى کرد.على(ع) نیز در خطبه عید غدیر خود که خوب است آن را خطبه غدیریه بنامیم به تفسیر و تحلیل این رویداد عظیم تاریخ پرداخت. معرفى این خطبه که در گوشه و کنار برخى از کتابهاى ادعیه و روایت در غربت به سر مى برد و بررسى سند و کتابشناسى آن و شرح پاره هایى از آن، موضوع این جستار است. 1) متن خطبه غدیریه الحمدللّه الذى جعل الحمد من غیر حاجة منه الى حامدیه طریقاً من طرق الاعتراف بلاهوتیته وصمدانیته وربانیته وفردانیته، و سبباً الى المزید من رحمته ومحجةً للطالب من فضله و کمنّ فى ابطان اللفظ حقیقة الاعتراف له، بانه المنعم على کل حمد باللفظ وان عظم واشهد ان لااله الا اللّه وحده لاشریک له، شهادةً نُزِعت عن اخلاص الطوى و نطق اللسان بها عبارة عن صدق خفّى،انه الخالق البارئ المصور، له الاسماء الحسنى، لیس کمثله شیئ، اذ کان الشیئ من مشیته، فکان لایشبهه مکوّنه. واشهد ان محمّداً عبده ورسوله استخلصه فى القِدَم على سائر الامم على علم منه، انفرد عن التشاکل والتماثل من ابناء الجنس، وانتجبه آمراً وناهیاً عنه، اقامه فى سائر عالمه فى الاداء مقامه اذ کان لاتدرکه الابصار ولاتحویه خواطر الافکار ولاتمثله غوامض الظنن [الظنون] فى الاسرار لااله الا هو الملک الجبّار. قرن الاعتراف بنبوته بالاعتراف بلاهوتیته واختصه من تکرمته بما لم یلحقه فیه احد من بریّته، فهو اهل ذلک بخاصّته وخلّته، اذ لایختص من یشوبه التغییر ولایخالل من یلحقه التظنین وامر بالصلاة علیه مزیداً فى تکرمته وطریقاً للداعى الى اجابته، فصلى اللّه علیه و کرّم وشرّف و عظّم مزیداً لایلحقه التنفید ولاینقطع على التأبید. وان اللّه تعالى اختص لنفسه بعد نبیّه(ص) من بریته خاصةً علاهم بتعلیته وسمّاهم الى رتبته وجعلهمالدعاة بالحق الیه والادلاء بالارشاد علیه لقرن قرنٍ وزمن زمنٍ، انشأهم فى القِدم قبل کل مَذْرَوٍّ و مَبْرُوٍّ انواراً انطقها بتحمیده والهمها شکره و تمجیده وجعلها الحجج على کل معترف له بملکة الربوبیة وسلطان العبودیة واستنطق بها الخرسات بانواع اللغات بخوعاً له، فانه فاطر الارضین والسماوات، واشهدهم خلقه، وولاّهم ما شاء من امره، جعلهم تراجم مشیته والسن ارادته عبیداً لایسبقونه بالقول وهم بامره یعملون، یعلم ما بین ایدیهم وما خلفهم ولایشفعون الا لمن ارتضى وهم من خشیته مشفقون، یحکمون باحکامه ویستنّون بسنته ویعتمدون حدوده ویودّونفرضه ولم یدع الخلق فى بُهم صُمّاً ولافى عمیاء بکماء، بل جعل لهم عقولاً مازجّت شواهدهم وتفرقت فى هیاکلهم وحقّقها فى نفوسهم واستعبدلها حواسهم فقرر بها على اسماع ونواظر وافکار وخواطر، الزمهم بها حجته واراهم بها محجته وانطقهم عما شهد [تشهد] به بالسن ذَرِبة بما قام فیها من قدرته وحکمته وبین عندهم بها لیهلک من هلک عن بیّنة ویحیى من حىّ عن بیّنة وان اللّه لسمیع علیم[انقال، 42] بصیر شاهد خبیر. ثم ان اللّه تعالى جمع لکم معشر المؤمنین فى هذا الیوم عیدین عظیمین کبیرین، لایقوم احدهما الا بصاحبه، لیکمل عندکم جمیل ضعه [ضیعته] ویقفکم على طریق رشده ویقفو بکم آثار المستضیئین بنور هدایته ویشملکم منهاج قصده و یوفر علیکم هنیأ َ رفده، فجعل الجمعة مجمعاً ندب الیه لتطهیر ما کان قبله وغسل ما کان اوقعته مکاسب السوء من مثله الى مثله وذکرى للمؤمنین وتبیان خشیة المتقین ووهب من ثواب الاعمال فیه اضعاف ما وهب لاهل طاعته فى الایام قبله وجعله لایتم الا بالایتمار لما امر به، والانتهاء عما نهى عنه، والبخوع بطاعته فیما حثّ علیه وندب الیه فلا یقبل دیناً الا بولایة من امر بولایته ولاتنتظم اسباب طاعته الا بالتمسک بعصمه وعصم اهل ولایته. فانزل على نبیه(ص) فى یوم الدوح ما بیّن به عن ارادته فى خلصائه وذوى اجتبائه وامره بالبلاغ و ترک الحفل باهل الزیع والنفاق وضمن له عصمته منهم، وکشف من خبایا اهل الریب وضمائر اهل الارتداد ما رمز فیه، فعقله المؤمن والمنافق، فاعزّ معزّ وثبت على الحق ثابت، وازداد جهلة المنافق وحمیة المارق ووقع العَض على النواجد والغمز على السواعد. ونطق ناطق و نعق ناعق ونشق ناشق و استمر على مارقیته، ووقع الادغان من طائفه باللسان دون حقائق الایمان ومن طائفة باللسان وصدق الایمان، وکمّل اللّه دینه واقر عین نبیه(ص) والمؤمنین والمتابعین، وکان ما قد شهده بعضکم وبلغ بعضکم وتمت کلمة اللّه الحسنى على الصابرین ودمّر اللّه ما صنع فرعون وهامان وقارون وجنوده

[هم] وما کانوا یعرشون وبقیت حثالة من الضلال لایألون الناس خبالاً یقصدهم اللّه فى دیارهم ویمحو اللّه آثارهم ویبید معالمهم ویعقبهم عن قرب الحسرات ویلحقهم بمن بسط اکفهم ومد اعناقهم ومکنهم من دین اللّه حتى بدلوه ومن حکمه حتى غیّروه وسیأتى نصراللّه على عدوّه لحینه واللّه لطیف خبیر وفى دون ما سمعتم کفایة وبلاغ. فتاملوا ـ رحمکم اللّه ـ ما ندبکم اللّه الیه وحثّکم علیه واقصدوا شرعه واسلکوا نهجه ولاتتبعوا السبل فتفرق بکم عن سبیله. ان هذا یوم عظیم الشأن، فیه وقع الفرج، ورفعت الدرج، ووضحت الحجج وهو یوم الایضاح والافصاح عن المقام الصراح ویوم کمال الدین و یوم العهد المعهود ویوم الشاهد والمشهود ویوم تبیان العقود عن النفاق والجحود، ویوم البیان عن حقائق الایمان، ویوم دحر الشیطان، ویوم البرهان، هذا یوم الفصل الذى کنتم توعدون، هذا یوم الملاء الاعلى الذى انتم عنه معرضون، هذا یوم الارشاد، ویوم محسنة العباد، ویوم الدلیل على الرّداد، هذا یوم ابدى خفایا الصدور ومضمرات الامور، هذا یوم النصوص على اهل الخصوص، هذا یوم شیت، هذا یوم ادریس، هذا یوم یوشع، هذا یوم شمعون، هذا یوم الأمن والمأمون، هذا یوم اظهار المصون من المکنون، هذا یوم ابلاء السرائر، فلم یزل ـ علیه السلام ـ یقول: هذا یوم هذا یوم، فراقبوا اللّه ـ عزّ وجلّ ـ واتقوه واسمعوا له واطیعوه، واحذروا المکر ولاتخادعوه وفتّشوا ضمائرکم ولاتواربوه، و تقربوا الى اللّه تعالى بتوحیده، وطاعة من امرکم ان تطیعوه ولاتمسکوا الکوافر، ولایجنح بکم الغى فتضلوا عن سبیل الرشاد باتباع اولئک الذین ضلّوا واضلّوا، قال اللّه ـ عزّ من قائل ـ فىطائفة ذکرهم بالذم فى کتابه: "انا اطعنا سادتنا وکبرائنا فاضلونا السبیلا ربنا آتهم ضعفین من العذاب والعنهم لعناً کبیراً" [احزاب،67و68]،وقال اللّه تعالى: "واذ یتحاجون فى النار فیقول الضعفاء للذین استکبروا انا کنا لکم تبعاً فهل انتم مغنون عنّا من عذاب اللّه من شئ قالوا لو هدانا اللّه لهدیناکم"1. افتدرون الاستکبار ماهو؟ هو ترک الطاعةلمن امروا بطاعته، والترفع على من ندبوا الى متابعته والقرآن ینطق من هذا عن کثیر، ان تدبّره متدبّر، زجره ووعظه، واعلموا ایها المؤمنون انّ اللّه ـ عزّ وجلّ ـ قال: "ان اللّه یحب الذین یقاتلون فى سبیله صفاً کانهم بنیان مرصوص" [صفّ،4]، اتدرون









سایر محصولات :
راستگویى و دروغگویى در فلسفه اخلاق 25 ص

راستگویى و...

تحقیق در مورد کربنات کلسیم جهت مصرف در خوراک دام و طیور و آبزیان

تحقیق در مورد کربنات کلسیم...

تحقیق در مورد ترجمه فصل 7 با فرمت word

تحقیق در مورد...

تحقیق درمورد ترمزهای غلتکی

تحقیق درمورد ترمزهای غلتکی...

راز نماز 14ص

راز نماز 14ص...

تحقیق در مورد کامپوزیت های دندانی 33 ص

تحقیق در مورد کامپوزیت...

رابطه عقل علم و دین

رابطه عقل علم و دین ...

تحقیق درمورد ترمزهای غلتکی 30ص

تحقیق درمورد ترمزهای غلتکی...

تحقیق در مورد کارگران خارجی 61ص

تحقیق در مورد کارگران خارجی 61ص...

تحقیق در مورد ترتیب اولویت بندی موتورهای جستجو در اینترنت 183 w با فرمت word

تحقیق در مورد ترتیب اولویت بندی موتورهای...

دین در زندگی

دین در زندگی...

تحقیق در مورد کارخانجات لامپ پارس شهاب

تحقیق در مورد کارخانجات...

دین در غرب جدید

دین در غرب جدید...

تحقیق درمورد ترمزهای چندکاناله و ضدبلوکه ABS

تحقیق درمورد ترمزهای چندکاناله و...

دین در ایران باستان

دین در ایران باستان...

تحقیق در مورد کاربرد آمار و احتمالات در مدیریت تنش سرما و یخ زدگی 19 ص

تحقیق در مورد کاربرد آمار و احتمالات...

تحقیق در مورد ترازنامه و صورت سود و زیان با فرمت word

تحقیق در مورد ترازنامه و...

دیزرائلی، تمایل به شیک پوشی و انحطاط 10 ص

دیزرائلی، تمایل به شیک پوشی...

تحقیق درمورد ترمزهای چندکاناله و ضدبلوکه ABS 7ص

تحقیق درمورد ترمزهای چندکاناله و...

تحقیق در مورد کاربرد آلومینیم در خودروسازی 14ص

تحقیق در مورد...

دوستی و دوستیابی

دوستی و دوستیابی...

تحقیق درمورد ترمزهای هیدرولیکی

تحقیق درمورد ترمزهای...

تحقیق در مورد قیصر امین پور

تحقیق در مورد قیصر امین پور...

دوران پیغمبری عیسی 16ص

دوران پیغمبری عیسی 16ص...

تحقیق در مورد ترازنامه هنرستان عمید 5ص با فرمت word

تحقیق در مورد ترازنامه هنرستان عمید ...

تحقیق در مورد قید در نگارش 10 ص

تحقیق در مورد قید...

دوران زندگانی حضرت علی

دوران زندگانی حضرت علی...

تحقیق در مورد قوانین ورود جهانگردان به ایران با خودروهای شخصی 11ص

تحقیق در مورد...

تحقیق درمورد ترمزهای دیسکی 121 ص

تحقیق درمورد ترمزهای دیسکی 121 ص...

دنیا و آخرت 8 ص

دنیا و آخرت 8 ص...

تحقیق در مورد تخمین هزینه نرم افزار با فرمت word

تحقیق در مورد تخمین هزینه نرم...

دنیا و آخرت 8 ص

دنیا و آخرت...

تحقیق در مورد قلب چگونه کار می

تحقیق در مورد...

تحقیق درمورد ترمزهای ABS

تحقیق درمورد ترمزهای ABS...

دلایل بر لزوم معاد

دلایل بر لزوم معاد...

تحقیق در مورد قـانون کارقراردادهای کار در ایران

تحقیق در مورد قـانون...

تحقیق درمورد ترمزهای ABS 40ص

تحقیق درمورد ترمزهای ABS 40ص...

دعا

دعا...

تحقیق در مورد تخمین هزینه نرم افزار 15 ص با فرمت word

تحقیق در مورد تخمین هزینه...

تحقیق در مورد قرقاول مشخصات بیولوژیکی، اهمیت و سودمندیها نکات مدیریتی در پرورش و کنترل بیماری متداول

تحقیق در مورد...

دروغ

دروغ...

تحقیق درمورد ترمزها

تحقیق درمورد ترمزها...

تحقیق در مورد قرارداد خودروی ال 90 8ص

تحقیق در مورد قرارداد خودروی...

درموردعرفان

درموردعرفان...

تحقیق درمورد ترمزها چگونه کار می کنند؟ 39 ص

تحقیق درمورد ترمزها چگونه کار می کنند؟...

تحقیق در مورد قرآن و زبان عربی

تحقیق در مورد قرآن و...

تحقیق در مورد تخفیف با فرمت word

تحقیق در مورد تخفیف با فرمت word...

درسهایى از تفسیر سوره نور

درسهایى از تفسیر سوره نور...

تحقیق در مورد قدیمی ترین نمونه شعر فارسی 8 ص

تحقیق در مورد...

درجات ایمان

درجات ایمان...

قارچ مزرعه سروش 20 ص
قابلیتهای محتمل تکنیکی نانوتکنولوژی
فیزیولوژی جانوری
فیروزه
فولاد
طرح تولید ماشین آلات خشک کن میوه و سبزیجات
یونیت دندانپزشکی
نیروی برش Trim Force
کمک فنر دو جدارة بی فشار
کارآفرینی پرورش قارچ 21 ص
پرتودهی مواد غذایی (اشعه دادن) 18 ص
خشخاش و تریاک 29ص

کلمات کلیدی :اریخ پرداخت معرفى ظیم اریخ پرداخت طبه دیریه نامیم هذا یوم للّه عالى طبه دیریه للّه لیه ادثه دیر قائق لایمان پاره هایى وان للّه کنار رخى ویداد ظیم معرفى لایمان لاعتراف پیامبر فلسفه دیریه
  • ۹۶/۰۷/۲۹
  • شیدا خسروی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی